- Autorzy: Jadwiga Hanisz, Jolanta Dymarska, Marzena Kołaczyńska
- MEN: 815/1/2017
- Wydawnictwo WSiP
- Seria Nowi Tropiciele
- Rok wydania: 2017
- Oprawa: Miękka
- Ilość stron: 120
- Stan: nowy, pełnowartościowy produkt
- Model: 9788302166082
- Język: polski
- Podtytuł: Szkoła podstawowa
- ISBN: 9788302166082
Tropiciele to cykl podręczników do klas 1–3 przygotowany z myślą o dziecku rozpoczynającym edukację szkolną w wieku siedmiu lat, a także o klasach z uczniami o zróżnicowanym poziomie gotowości szkolnej. To także cykl dla dzieci, które lubią samodzielnie dochodzić do wiedzy, konstruować ją poprzez doświadczenie.
Głównym zadaniem pakietu jest dostosowany do predyspozycji siedmiolatka jego rozwój poznawczy – przez naukę pisania i czytania ze zrozumieniem oraz podstaw matematyki i myślenia matematycznego, wypracowywanie elementarnych umiejętności prowadzących do zdrowego i bezpiecznego życia, przyswajanie podstaw wychowania patriotycznego i społecznego oraz uczestnictwa w kulturze, a także kształtowanie postaw twórczych i samodzielnego myślenia. Rozwój poznawczy siedmiolatków, na który położono najsilniejszy akcent w serii Tropiciele, wspierany jest m.in. przez naukę pisania i czytania ze zrozumieniem oraz podstaw matematyki i myślenia matematycznego, wypracowywanie elementarnych umiejętności prowadzących do zdrowego i bezpiecznego życia, przyswajanie podstaw wychowania patriotycznego i społecznego oraz uczestnictwa w kulturze, a także kształtowanie postaw twórczych i samodzielnego myślenia. Każdy z obszarów. Dzięki obserwacji nauczyciela, pracom kontrolnym i samokontroli ucznia możliwe jest bieżące sprawdzanie skuteczności nauczania. a jego wykonanie można ocenić na trzy sposoby – dzięki obserwacji prowadzonej przez nauczyciela, systemowi prac kontrolnych i samokontroli ucznia.
W podręcznikach zawarte są treści z edukacji polonistycznej, matematycznej, środowiskowej (przyrodniczej, społecznej, geograficznej i historycznej), a także muzycznej i plastycznej.
Nauka czytania odbywa się za pomocą metody analityczno-syntetycznej uwzględniającej elementy czytania globalnego i czytania sylabami (metoda falbankowa, wyróżnianie kolorami sylab), w procesie tym wykorzystuje się również różne techniki nauki szybkiego czytania. Dzięki takiemu podejściu możliwa jest daleko idąca indywidualizacja czytania. Teksty zostały podzielone na trzy poziomy. Poziom I to sylaby i wyrazy złożone z poznanych liter z podziałem kolorystycznym sylab, poziom II – teksty z poznanych liter z podziałem kolorystycznym sylab lub teksty literowo-obrazkowe. Poziom III reprezentują proste teksty dla dzieci już czytających oznaczone niebieską czcionką. Dodatkowo na końcu każdego podręcznika zamieszczono krótkie opowiadania o sympatycznych smokach. Różnorodne utwory literackie zostały tak dobrane, aby zapoznawały pierwszoklasistów z klasyką literatury dziecięcej oraz zwracały ich uwagę na dorobek współczesnych poetów i pisarzy.
Na stronach z edukacją matematyczną w nowoczesny sposób prezentowana jest monografia liczb. Szczególną uwagę zwrócono na kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby, jej rozkład na składniki i porównywanie liczb za pomocą tzw. liczb w kolorach. Ponadto obrazowo wprowadzono pracę z zadaniami tekstowymi, które ułatwiają dziecku analizowanie, rozumienie i rozwiązywanie problemu matematycznego zawartego w zadaniu. Dodawanie i odejmowanie zostały przedstawione jako czynności przybywania i ubywania. Ten sposób pozwala wyjaśnić siedmiolatkom pojęcie działania algebraicznego. Zaprezentowano też liczenie na palcach, które sprawia, że matematyka jest bliska dzieciom.
Treści społeczno-przyrodnicze, na których skupiono się w podręcznikach, budzą zainteresowanie uczniów światem, zawierają wiele akcentów proekologicznych. Tematy przyrodnicze przedstawiono za pomocą realistycznych ilustracji i zdjęć.
Treści muzyczne stymulują kreatywność dziecka w działaniu oraz w tworzeniu, pobudzają i rozwijają jego naturalne skłonności, kształcą samodzielność w myśleniu i działaniu artystycznym. Przygotowują do aktywnego słuchania, muzykowania i tworzenia muzyki. W doborze treści uwzględniono trzy kierunki kształcenia twórczego: percepcyjny, ekspresyjny oraz recepcję sztuki.
Autorki podręcznika skupiły się również na aspekcie wychowawczym i emocjonalnym dziecka. Specjalnie napisana seria opowiadań Listy od Hani i Henia (czytanych przez osobę dorosłą) na temat emocji i problemów wieku wczesnoszkolnego ma pomóc siedmiolatkom w rozumieniu własnych emocji, poznawaniu nowych wzorów myślenia i działania.
Sekcja Q&A
Wzorem pozostałych składników z tego cyklu, podręcznik został stworzony w celu zapewnienia uczniom kompleksowych materiałów edukacyjnych, których uważna lektura wspomoże rozwój wiedzy i umiejętności w sposób uporządkowany i logiczny.
Od 1945 roku, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne (WSiP) oferują wysokiej jakości materiały edukacyjne dla nauczycieli i uczniów w Polsce. Publikując 25 tys. tytułów z łącznym nakładem ponad 2 000 000 000 sztuk, WSiP jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych wydawnictw w Polsce. Specjalizuje się w publikacji wielu typów materiałów, takich jak podręczniki, repetytoria, poradniki i kursy. WSiP rozwija też nowoczesne serwisy edukacyjne, jak WSiPnet, oferujące e-podręczniki, a także prowadzi Klub Nauczyciela.