Przymus w edukacji nie działa - przekonuje słynny duński pedagog i terapeuta rodzinny Jesper Juul. Dzieci nie stają się mądrzejsze i szczęśliwsze, kiedy są do czegokolwiek zmuszane. Aby stworzyć maluchom właściwe środowisko, potrzebujemy zmiany sposobu myślenia o szkole. Dotyczy to tak nauczycieli, jak i rodziców, a być może przede wszystkim tych, którzy odpowiadają za systemy edukacyjne na świecie.
Autor przekonuje, że na szkołę trzeba patrzeć tak, jak na rodzinę, a lepsze samopoczucie dzieci w szkole oznacza harmonijny rozwój i skuteczniejsze przyswajanie kompetencji niezbędnych do życia w nowoczesnym społeczeństwie. Rodzice i nauczyciele muszą więc zaufać dzieciom i dać im większą swobodę nauki, co automatycznie przełoży się na wyższy poziom odpowiedzialności.
Książka pokazuje gotowe rozwiązania i drogę, którą należy iść, by szkoła stała się przyjaznym miejscem, miejscem inspiracji dla poznawania świata. W prosty i przystępny sposób pokazuje, jak należy dziś podchodzić do kształcenia i wychowania.
Jesper Juul (ur. 1948) jest duńskim pedagogiem i terapeutą rodzinnym, autorem bestsellerowych książek poświęconych wychowywaniu dzieci. Do jego najsłynniejszych pozycji należą: "Twoje kompetentne dziecko", "Zamiast wychowania" i "Nastolatki. Kiedy kończy się wychowanie?"