Tom pierwszy powieści graficznej "Promethea" to początek intrygującej historii, obok której nie można przejść obojętnie. To opowieść, której echa pojawiły się już w V wieku, gdy chrześcijańskie bojówki wybiły w Egipcie strażników dawnej wiedzy, jakim udało się jeszcze zostać przy życiu. Ocalała jedynie ona, mała dziewczynka, którą ochronił zdumiewający bóg przyjmujący dwie postaci.
Wiele, wiele lat później, w 1999 roku, Sophie, pewna amerykańska studentka, jest w trakcie przygotowywania pracy semestralnej. Pisze o Promethei, tajemniczej kobiecie, od czasu do czasu obecnej na przedstawieniach dawnych artystów. Uparta dziewczyna, z całych sił pragnąc wyjaśnić to, co niewyjaśnione w kwestii tej enigmatycznej postaci, wplątuje się w masę, co najmniej niecodziennych zdarzeń. To, w co dotychczas wierzyła, przestaje mieć znaczenie, gdy okazuje się, że świat magii to nie żadne bajki, ale część rzeczywistości. A wszystkim rządzi ponadwymiarowa wojna światła i ciemności. Do walki musi stanąć teraz także Sophie, nowa, świeżo odrodzona Promethea.
Za scenariusz "Promethei" odpowiada Alan Moore, brytyjski scenarzysta komiksowy, a także pisarz. Powszechnie uznaje się go za jednego z najwybitniejszych twórców scenariuszy komiksów anglojęzycznych. Wśród kultowych tytułów, nad którymi pracował, znajdują się: "V jak vendetta", "Strażnicy", "Liga Niezwykłych Dżentelmenów" oraz "Saga o potworze z bagien". Z kolei "Zabójczy żart", do którego przygotował scenariusz, uznano za jedną z najlepszych powieści o Jokerze, jakie kiedykolwiek powstały.
Za warstwę rysunkową w powieści graficznej odpowiada James H. Williams III, amerykański artysta komiksowy.