Pomysł na konkurs zrodził się z przekonania o wyjątkowej roli i możliwościach dramatopisarzy, którzy jak nikt inny potrafią wykryć i rozpoznać, krytycznie zinterpretować i symbolicznie rozwiązać nasze ukryte konflikty: wewnętrzne i zewnętrzne, indywidualne i zbiorowe. Jednak pozycja zawodowa polskich autorów teatralnych jest rażąco niska w porównaniu z ich artystycznym potencjałem. Dramatopisarze nie są dziś pełnoprawnymi partnerami ani dla wydawców (którzy nie zabiegają o nowe sztuki, nie publikują ich i nie popularyzują wśród czytelników), ani dla reżyserów (którzy o wiele częściej sięgają po klasykę lub inscenizują dzieła epickie). Sytuacji współczesnych autorów nie poprawiają też zadawnione stereotypy na temat dramatu jako literatury, która dopiero na scenie zyskuje prawdziwą wartość. Na tym rozpowszechnionym przekonaniu korzysta tylko teatr postdramatyczny, degradujący pisarzy do roli adaptatorów słów już wypowiedzianych w cudzych dziełach, w innych mediach, a nawet na próbach, podczas aktorskich improwizacji. Dramatopisarze, choć ciągle nie poddają swojej własnej wyobraźni, zmuszeni są pracować w bardzo niesprzyjających warunkach. Jeżeli nie piszą na zamówienie konkretnych teatrów, szanse na publikację swoich utworów poza obiegiem czasopiśmienniczym mają niewielkie, a na ich inscenizację praktycznie zerowe. Natomiast tworząc dla konkretnego reżysera, mogą pożegnać się z myślą o powtórnym wystawieniu swoich sztuk. W ostatnich latach tak mało dramatów współczesnych doczekało się kilku premier, że formułowanie wygórowanych oczekiwań wobec autorów teatralnych wydaje się nieuprawnione. Może dlatego niektórzy renomowani krytycy zwątpili dobre sztuki w możliwość oceny ich dzieł? Problematyczna stała się dla nich sama klasyfikacja gatunkowa czy wręcz rodzajowa literatury teatralnej, co w efekcie zrównuje pisarzy z dramaturgami, scenarzystami, teatralnymi copywriterami. Dramatem nazywa się przecież wszystko, co służy dziś reżyserowi za językową protezę spektaklu. Jak sprawić, by powstawało więcej tekstów o wyraźnej, autorskiej sygnaturze, za którą kryje się świat, a nie tylko godny rozmontowania dyskurs? Czy jesteśmy w stanie przywrócić autorowi należne mu miejsce w polskim teatrze, a sam teatr ponownie zainteresować dramatem? Możemy spróbować, najlepszym z pisarzy dając szansę na systematyczną pracę nad interesującymi ich tematami i oryginalną formą dramatyczną, a wybranym teatrom wsparcie finansowe w realizacji nowo powstałych sztuk. Do tego w gruncie rzeczy sprowadza się pomysł na DRAMATOPISANIE, który przyniósł już pierwsze owoce utwory wyrafinowane językowo i stylistycznie, świetnie skomponowane, a przy tym istotne, angażujące, dotkliwe. Wkrótce zapoznają się z nimi reżyserzy, ale też krytycy i czytelnicy. Tylko dzięki lekturze starannie publikowanych sztuk, ich wielokrotnej interpretacji scenicznej i ocenie recenzentów polska kultura dramatyczna zdoła się odrodzić. Praktyki te w czasach łatwej reprodukcji, szybkiego eventu i promocji, która zastępuje krytykę, wymagają pewnego wysiłku, ale warto go podjąć, gdy w grę wchodzą dobre sztuki.
Warto zwrócić uwagę na...
Grupy krwi powstawały w określonych momentach rozwoju naszego gatunku, a ich celem było lepsze dostosowanie człowieka do zmieniających się rodzajów żywności. Każda z grup związana jest więc z określonym typem pożywienia. Istnieją pokarmy, które różni ludzie o różnych grupach krwi przyswajają lepiej...
dodaj do schowka
Do koszyka
23,09 zł
Co przyciąga nasz gatunek do wojny? Co sprawia, że przemoc postrzegamy jako rodzaj świętego obowiązku, rytuału, który chłopcy muszą przejść, aby stać się mężczyznami? Barbara Ehrenreich zabiera czytelników w oryginalną podróż od skomplikowanych ludzkich ofiar starożytnego świata do rzezi...
dodaj do schowka
Do koszyka
31,73 zł
Okup krwi
0/5
(...) Wyobraź sobie kraj, w którym od dziesięcioleci nie funkcjonują struktury rządowe. Panuje w nim bezprawie, nie działa szkolnictwo ani służba zdrowia. Nic nie działa. Jesteś już dojrzałym mężczyzną i całe twoje życie było jednym wielkim pasmem udręk. Jesteś młody, ale nie masz ani nadziei, ani...
dodaj do schowka
Do koszyka
29,27 zł
Zadaniem serologii grup krwi (immunohematologii) jest dobór właściwej, zgodnej grupowo krwi lub produktu krwiopochodnego dla biorcy. Innymi słowy, immunohematologia ma zapewnić bezpieczeństwo leczenia krwią. Głównym obszarem diagnostyki immunohematologicznej jest identyfikacja antygenów grupowych...
dodaj do schowka
Do koszyka
25,18 zł
Wołodymyr Zełenski. Ukraina we krwi Kiedyś komik – dziś polityk, na którego skierowane są oczy całego świata. Wołodymyr Zełenski dorastał w żydowskiej rodzinie w górniczym miasteczku. Jest synem inżynierki i profesora cybernetyki. Miał być prawnikiem, ale wybrał świat rozrywki. Występować zaczął...
dodaj do schowka
Do koszyka
14,90 zł
Anastazja Michajłowna, Czerwona Tygrysica, utraciła dar, który – co pojęła zbyt późno – ją określał. Podczas bitwy w Bregonie jej powinowactwo krwi ukradła Sorsha Farrald, niebezpieczna powinowata, która obecnie jest już w drodze do Cyrilii, gdzie zamierza spotkać się z ciotką Any, cesarzową...
dodaj do schowka
Do koszyka
32,27 zł
Szczegóły
- Autor: Anna Wakulik
- Wydawnictwo Instytut Teatralny
- Oprawa: Twarda
- Rok wydania: 2022
- Ilość stron: 82
- Stan: nowy, pełnowartościowy produkt
- Model: 9788366124721
- ISBN: 9788366124721
- EAN: 9788366124721
Recenzje
Bestsellery - Poezja i dramat
Wybrane bestsellery
Pierwsza powieść detektywistyczna z Tess Fox w roli głównej. Klasyczna zagadka morderstwa – z nowoczesnym twistem. Policyjna detektyw i zawodowa oszustka na tropie zbrodni! Jedna z sióstr jest policjantką. Druga oszustką. Obie są podejrzane. Kiedy detektyw Tess Fox pojawia się na miejscu zbrodni,...
dodaj do schowka
Do koszyka
34,36 zł
Kiedy prezydent konkurencyjnego klubu Wild Men MC dzwoni do Vinniego, ten od razu wie, że to nie może oznaczać niczego dobrego. Jest winien Talonowi przysługę i domyśla się, że to ten moment, kiedy będzie musiał się zrewanżować. Nie myli się. Nie spodziewa się jednak, jakie zadanie otrzyma. Przez...
dodaj do schowka
Do koszyka
27,48 zł
Jak uzdrowić swoje relacje z innymi i z samym sobą? Relacje, w których jesteśmy i to, jak się w nich czujemy w ogromnym stopniu wpływają na nasze poczucie szczęścia i życiowej satysfakcji. Czym różnią się zdrowe relacje od niezdrowych? Jak wychodzić z tych toksycznych np. z przemocowym partnerem,...
dodaj do schowka
Do koszyka
32,75 zł
Kłótnie w związku. Trudności z dziećmi. Stres w pracy, brak czasu na cokolwiek, a tu jeszcze pranie trzeba rozwiesić… I chociaż teoretycznie wiemy, że relacje z bliskimi potrzebują skutecznej komunikacji, otwartości na drugiego człowieka i pracy z własnymi emocjami, to w praktyce… bywa różnie. Aga...
dodaj do schowka
Do koszyka
29,99 zł
Schody do lata
4/5
Drugi tom ciepłej i dającej nadzieję sagi "Przystań śpiących wiatrów". Melania nie może dłużej udawać, że wszystko jest w porządku. Choć tłumaczy narzeczonego na wiele sposobów, staje się jasne, że Mel doświadcza przemocy psychicznej. Na szczęście nie jest sama. Na pomoc rusza ekipa ratunkowa...
dodaj do schowka
Do koszyka
42,89 zł
Wayne W. Dyer badał intencję jako występującą we wszechświecie siłę, która pozwala na zaistnienie aktu stworzenia. Opisuje ją nie jako coś, co się robi, ale jako energię, której jesteśmy częścią. Wszyscy zostaliśmy stworzeni dzięki jej niewidzialnej mocy. Część I wyjaśnia podstawy intencji,...
dodaj do schowka
Do koszyka
27,68 zł