"Co powinieneś wiedzieć o swoim dziecku" to klasyczna publikacja, w której włoska lekarka Maria Montessori wyjaśnia, jak wygląda rozwój człowieka w pierwszych latach życia.
Już ponad sto lat temu włoska lekarka Maria Montessori opracowała metodę kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, która z jednej strony uczy kreatywności, z drugiej zaś - wspiera kształtowanie się relacji społecznych. Zaproponowała tak znany wszystkim system nauki poprzez zabawę.
Dzieci posługują się przedmiotami wspomagającymi twórcze i logiczne myślenie. Jednak każde z nich ma do dyspozycji tylko jeden przedmiot każdego rodzaju, co z kolei buduje dobre relacje pomiędzy dziećmi. Podejście takie było rezultatem wieloletnich badań i obserwacji. Sama jednak Maria Montessori zaprzeczała, jakoby było to jej osobiste odkrycie: "To nieprawda, że wynalazłam to, co nazywane jest Metodą Montessori. Ja studiowałam dziecko, wzięłam to, co dało mi dziecko, a następnie dałam temu wyraz - i właśnie to nazywane jest Metodą Montessori".
Nie da się jednak zbagatelizować faktu, że to ona jako pierwsza uznała, że małego dziecka nie można traktować niczym miniatury człowieka dorosłego. Dziecko ma swoją własną historię; swój własny bagaż doświadczeń, wypracowanych schematów zachowania i jedynie na nim może bazować. Weźmy dla przykładu trzylatka. Dla nas, dorosłych, to jedynie trzylatek. Zauważmy jednak, że ma on za sobą pełen cykl życiowy, w którym poznał otaczający go świat i nauczył się (na miarę swoich możliwości) w tym świecie funkcjonować. Dziecko takie ma za sobą tysiące stoczonych bitew, z których wyszło zwycięsko i za to choćby należy mu się szacunek.
System edukacyjny, zaproponowany przez Marię Montessori, podkreśla znaczenie dzieciństwa w kształtowaniu każdego człowieka oraz jego relacji społecznych. W niniejszej książce autorka dowodzi, że siły, które napędzają rozwój malucha, są wewnętrzne. Mogą działać zwłaszcza wtedy, gdy dorosły stworzy dziecku odpowiednie warunki. Podejście takie przeżywa ostatnimi czasy prawdziwy renesans. Powstają przedszkola i szkoły, działające w oparciu o metodę Montessori. Na rynku dostępnych jest szereg publikacji na ten temat. Warto jednak przede wszystkim sięgnąć do źródła i dowiedzieć się, co o rozwoju dziecka w pierwszych latach życia myślała sama Maria Montessori.
Już ponad sto lat temu włoska lekarka Maria Montessori opracowała metodę kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, która z jednej strony uczy kreatywności, z drugiej zaś - wspiera kształtowanie się relacji społecznych. Zaproponowała tak znany wszystkim system nauki poprzez zabawę.
Dzieci posługują się przedmiotami wspomagającymi twórcze i logiczne myślenie. Jednak każde z nich ma do dyspozycji tylko jeden przedmiot każdego rodzaju, co z kolei buduje dobre relacje pomiędzy dziećmi. Podejście takie było rezultatem wieloletnich badań i obserwacji. Sama jednak Maria Montessori zaprzeczała, jakoby było to jej osobiste odkrycie: "To nieprawda, że wynalazłam to, co nazywane jest Metodą Montessori. Ja studiowałam dziecko, wzięłam to, co dało mi dziecko, a następnie dałam temu wyraz - i właśnie to nazywane jest Metodą Montessori".
Nie da się jednak zbagatelizować faktu, że to ona jako pierwsza uznała, że małego dziecka nie można traktować niczym miniatury człowieka dorosłego. Dziecko ma swoją własną historię; swój własny bagaż doświadczeń, wypracowanych schematów zachowania i jedynie na nim może bazować. Weźmy dla przykładu trzylatka. Dla nas, dorosłych, to jedynie trzylatek. Zauważmy jednak, że ma on za sobą pełen cykl życiowy, w którym poznał otaczający go świat i nauczył się (na miarę swoich możliwości) w tym świecie funkcjonować. Dziecko takie ma za sobą tysiące stoczonych bitew, z których wyszło zwycięsko i za to choćby należy mu się szacunek.
System edukacyjny, zaproponowany przez Marię Montessori, podkreśla znaczenie dzieciństwa w kształtowaniu każdego człowieka oraz jego relacji społecznych. W niniejszej książce autorka dowodzi, że siły, które napędzają rozwój malucha, są wewnętrzne. Mogą działać zwłaszcza wtedy, gdy dorosły stworzy dziecku odpowiednie warunki. Podejście takie przeżywa ostatnimi czasy prawdziwy renesans. Powstają przedszkola i szkoły, działające w oparciu o metodę Montessori. Na rynku dostępnych jest szereg publikacji na ten temat. Warto jednak przede wszystkim sięgnąć do źródła i dowiedzieć się, co o rozwoju dziecka w pierwszych latach życia myślała sama Maria Montessori.