Pytania o sens życia konstruowane na intelektualnym poziomie ukonstytuowania własnej egzystencji w świecie, odnoszone do pozaintelektualnej sfery bytu zakorzenione są zarówno w sferze praxis, jak i transcendentnej sferze wykraczającej poza empiryczne ramy doświadczenia, stąd należy je rozpatrywać w szerokim horyzoncie interdyscyplinarnym. Jeśli bowiem, jak to ujął H.-G. Gadamer, nowoczesna nauka odniosła niezaprzeczalny tryumf, a naukowe przesłanki kultury, w przekonaniu współczesnego człowieka, w sposób oczywisty przenikają jego świadomość istnienia, to ludzka myśl koncentruje się ciągle na pytaniach, na które szuka odpowiedzi, gdyż nie jest w stanie zagwarantować nośnego sensu życia, wartości i celów zatrzymujących napór pytań: "po co?", "dokąd?", "dlaczego?". W warunkach szerzącego się sceptycyzmu i nihilizmu, pustki wewnętrznej i bezradności, coraz trudniej odkrywać ponowoczesnemu człowiekowi sens własnej egzystencji i cel ludzkiej historii. Jak mówi M. Lurker, po oświeceniowych i pozytywistycznych prądach ostatnich dwóch stuleci, abstrahujących wokół wiedzy opartej na konkretach, wiedzy faktograficznej, coraz częściej uznanie znajduje wiedza dająca się zaklasyfikować w obrębie wiedzy semantycznej, nie zawsze pozwalającej się wymierzyć, przyporządkować kategoriom logicznym, a tym samym wskazać na sens ukryty za ideami. [...]
Pytania o sens życia konstruowane na intelektualnym poziomie ukonstytuowania własnej egzystencji w świecie, odnoszone do pozaintelektualnej sfery bytu zakorzenione są zarówno w sferze praxis, jak i transcendentnej sferze wykraczającej poza empiryczne ramy doświadczenia, stąd należy je rozpatrywać w szerokim horyzoncie interdyscyplinarnym. Jeśli bowiem, jak to ujął H.-G. Gadamer, nowoczesna nauka odniosła niezaprzeczalny tryumf, a naukowe przesłanki kultury, w przekonaniu współczesnego człowieka, w sposób oczywisty przenikają jego świadomość istnienia, to ludzka myśl koncentruje się ciągle na pytaniach, na które szuka odpowiedzi, gdyż nie jest w stanie zagwarantować nośnego sensu życia, wartości i celów zatrzymujących napór pytań: "po co?", "dokąd?", "dlaczego?". W warunkach szerzącego się sceptycyzmu i nihilizmu, pustki wewnętrznej i bezradności, coraz trudniej odkrywać ponowoczesnemu człowiekowi sens własnej egzystencji i cel ludzkiej historii. Jak mówi M. Lurker, po oświeceniowych i pozytywistycznych prądach ostatnich dwóch stuleci, abstrahujących wokół wiedzy opartej na konkretach, wiedzy faktograficznej, coraz częściej uznanie znajduje wiedza dająca się zaklasyfikować w obrębie wiedzy semantycznej, nie zawsze pozwalającej się wymierzyć, przyporządkować kategoriom logicznym, a tym samym wskazać na sens ukryty za ideami. [...]
- Stan: nowy, pełnowartościowy produkt
- Model: 9788380954816
Recenzje książki Wychowanie a sens życia (1)
-
Recenzenckie Mistrzostwo ŚwiataOcena: 5/5Dodana przez Impuls Oficyna -. w dniu 2018-09-24Opinia użytkownika sklepuRecenzja dotyczy produktu typu: książka
0 z 0 osób uznało recenzję za przydatnąZ recenzji wydawniczej: „Książka […] napisana w sposób erudycyjny i interesujący […] stanowi niezaprzeczalny wkład Autorki w wybrane pole problemowe, zarówno w kontekście przyjętych założeń teoretycznych i metodologicznych, sposobu przeprowadzania badań, narracji oraz argumentacji, jak i konkretnych rezultatów analitycznych. Autorka nie konfrontuje wyłaniających się z jej analiz obrazów teorii, myśli i „rzeczywistości” z jakimkolwiek dyskursem „idealnym” czy „postulowanym”. Precyzyjne i starannie udokumentowane linie własnych argumentacji pozbawione są dydaktyzmu, tak kuszącego w przypadku analiz związanych z problemami egzystencji i wartości; szczególnie w kontekście pedagogicznym […].
To oryginalne dzieło wpisuje się w walkę o kształt pedagogiki polskiej; walkę, w której wyłoniły się dwa podejścia. Zwolennicy pierwszego z nich obsesyjnie „wyznaczają granice” – próbując decydować co do pedagogiki należy, a co należy z niej wykluczyć. […] Przedstawiciele drugiego podejścia, które reprezentuje Autorka recenzowanej książki, […] nieustannie poszerzają pole problemowe pedagogiki i swobodnie korzystają z dorobku socjologii, filozofii czy psychologii”.
Oficyna Wydawnicza Impuls [Adres usunięty]2007.html