Profesor Andrew B. Newberg, wybitny specjalista w zakresie obrazowania mózgu i neuroteologii, oraz rabin David Halpern, ekspert w zakresie psychiatrii i zachowań ludzkich, połączyli siły, aby odpowiedzieć na wiele pytań od dawna nurtujących człowieka: jeśli istnieje wolna wola, to jak wygląda neurologicznie? W jaki sposób tożsamość religijna może być zarówno odczuciem wewnętrznym, jak i zewnętrzną etykietą? A szerzej, czy religia zostawia ślad w mózgu człowieka? Z pomocą przychodzi nowa dziedzina neuroteologii, która szuka związku między umysłem a zjawiskami religijnymi. Neuroteologia cieszy się coraz większym zainteresowaniem nie tylko wśród ludzi nauki i religii, do tej pory jednak nie podejmowano prób zbadania, w jaki sposób myśl i doświadczenie religijne wpływają na umysł człowieka. Autorzy postanowili poszukać odpowiedzi na te i wiele innych pytań na przykładzie specyficznej grupy, jaką są rabini. Czy rabini (zarówno mężczyźni, jak i kobiety) mają genetyczne predyspozycje do wyboru swojej życiowej drogi? Czy to możliwe, że to podobieństwo genetyczne doprowadziło do rozwoju specyficznego „mózgu rabina”, który różni się od innych? I czy może to mieć wpływ na szerszą społeczność żydowską pod względem różnych wspólnych wzorów genetycznych?
Celem niniejszej książki jest próba wyjaśnienia –na przykładzie prezentacji działania umysłu jednej grupy ludzi, Żydów – w jaki sposób cała ludzkość, z tymi samymi podstawowymi funkcjami mózgu, radzi sobie z religią, duchowością, moralnością i rzeczywistością jako taką. Umysł rabina podejmuje te tematy, integrując naukowe, religijne, filozoficzne i teologiczne aspekty neuroteologii. W trzynastu rozdziałach prezentuje poszczególne kwestie badawcze, które w szerszym ujęciu obejmą problemy z zakresu neuronaukii technik neuronaukowych, doświadczeń religijnych i duchowych, analizy teologicznej, liturgii i rytuału, epistemologii, filozofii i etyki oraz implikacje społeczne, widziane z perspektywy żydowskiej.