"Uczenie się przez zmysły" adresowane jest do rodziców i nauczycieli dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej i innymi problemami psychicznymi, zwłaszcza w kontekście edukacji.
Odbieramy świat za pomocą zmysłów. To za ich pośrednictwem zdobywamy informacje i uczymy się. Uczymy się nie tylko w sensie szkolnym, ale i zwyczajnym, codziennym. Wzrok, dotyk i zmysł równowagi umożliwia nam jazdę na rowerze. Słuch ostrzega nas przed niebezpieczeństwem, gdy słyszymy nagły hałas. Smak i powonienie chronią nas na przykład przed zjedzeniem nieświeżego bądź trującego pokarmu...
Układ percepcyjny (czyli właśnie zmysły) jest ściśle powiązany z ośrodkowym układem nerwowym, a więc mózgiem i rdzeniem kręgowym. Informacje z siatkówki oka czy ślimaka wędrują szlakami neuronalnymi do odpowiednich obszarów kory mózgu. Nie jest jednak tak, że tylko wybrany kawałek kory na nie reaguje. Informacja wpływa na cały układ: mózg analizuje informację, a ciało jest gotowe, by zareagować w odpowiedni sposób. Problem pojawia się wtedy, gdy coś przestaje działać prawidłowo; gdy uszkodzony jest jakiś obszar mózgu lub cały układ działa wadliwie na skutek choroby. Szczególnym przypadkiem są zaburzenia integracji sensorycznej.
Książka, którą prezentujemy w tym miejscu, zawiera krótkie i przystępne omówienie teorii integracji sensorycznej (SI). Autorka ukazuje związek między działaniem zmysłów, mózgu i całego układu nerwowego. Omawia przykłady dzieci z różnego typu problemami. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, w jaki sposób deficyty wpływają na przykład na umiejętność budowania relacji społecznych, wyniki w nauce, sprawność fizyczną i zdolności manualne, w tym pisanie.
Dalszą część książki stanowią wskazówki dla rodziców, pracowników szkoły i ochrony zdrowia oraz odpowiedzi na często zadawane pytania. Autorka daje nam również praktyczne rady na temat diagnozowania dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej oraz terapii integracji sensorycznej u dzieci z porażeniem mózgowym, autyzmem, zespołem Downa, niepełnosprawnych intelektualnie i nadpobudliwych psychoruchowo.
O autorce
Violet F. Maas jest doświadczoną instruktorką terapii zajęciowej, członkinią Amerykańskiego Towarzystwa Terapii Zajęciowej (FAOTA). W swoich zainteresowaniach naukowych kontynuuje pracę dr A. Jean Ayres (twórczyni teorii integracji sensorycznej), której była studentką.