O początkach polskiej reklamy
Książka Transformersi. Superbohaterowie polskiej reklamy 80. - 90. autorstwa Agaty Jakóbczak to opowieść o początkach polskiej reklamy, które zbiegły się z przemianami w sferze politycznej. Dla autorki scena polskiej reklamy tamtych czasów wiąże się z osobistymi doświadczeniami, toteż nie brak w książce poczucia humoru przeplatanego z sentymentem.
Czytając książkę odbywa się podróż w czasie do epoki, w której polska i zachodnia reklama stanowiły dwa różne światy. Z telewizorów do polskich domów zaglądały nowoczesne kampanie reklamowe z zachodu i serial o amerykańskich nastolatkach Beverly Hills 90210. W Polsce epoki przełomu wielu marzyło o tym blasku z zagranicy. Próbowano tworzyć materiały, które wpisywałyby się w zachodnie nurty, jednak była to "dzika" epoka, w której nikt nie dyskutował na temat praw autorskich, a między klientem a twórcą nie pośredniczyła żadna agencja reklamowa. Chcąc zamówić reklamę w telewizji, kontaktowano się prosto z telewizją. Reklamę często wykonywali ludzie, którzy nie mieli doświadczenia ani pojęcia, jak wykonać taką pracę profesjonalnie. Trudno się dziwić, skoro byli jednymi z pierwszych, którzy kształtowali polską reklamę.
W tak kolorową i nietypową podróż w czasy nie bardzo odległe, niemal wczorajsze, chętnie wybierze się nie tylko osoba, która interesuje się branżą reklamową. Książka oddaje specyficzny klimat przełomu lat 80 i 90, który wywołuje ciepłe uczucia, szczególnie u osób, dobrze pamiętających ten okres.