Opis
Pierwszy tom serii "Terapia Pedagogiczna" pod redakcją Ewy Małgorzaty Skorek, w której autorki kierują uwagę czytelnika na różnego rodzaju trudności w nauce dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego.
W publikacji ukazano korelację pomiędzy szczegółowo opisanymi dysfunkcjami psychomotorycznymi a konkretnymi problemami w procesie kształcenia najmłodszych. Tekst pomaga również zrozumieć zarówno pedagogom, jak i rodzicom przyczyny problemów, z jakimi borykają się dzieci dotknięte nieprawidłowościami w sferze psychomotorycznej w szkole.
W książce "Terapia pedagogiczna. Zaburzenia psychoruchowe dzieci" czytelnik znajdzie szczegółowe wyjaśnienia najczęściej diagnozowanych częściowych zaburzeń, takich jak: dysleksja, dysgrafia czy dysortografia, ale także nieprawidłowości w artykulacji, lateralizacji, percepcji słuchowej i spostrzeżeniach wzrokowych. Jednym z podjętych tematów jest także rola ruchu w prawidłowym rozwoju dziecka, jego znaczenie w procesie nauczania i terapii. Opisy pojęć dotyczących ogólnych zaburzeń rozwoju psychomotorycznego (zahamowanie, opóźnienie, nadpobudliwość) służą udowodnieniu, że ważne jest wczesne zaobserwowanie objawów, ich zdiagnozowanie i wprowadzenie odpowiedniej terapii. Autorki wyjaśniają, jak poważne konsekwencje w procesie kształcenia dzieci mogą mieć przytoczone rodzaje zaburzeń. Według nich tylko wczesne rozpoczęcie pracy kompensacyjno-wyrównawczej (już na etapie przedszkolnym) jest skutecznym sposobem na wspomaganie dziecka w jego karierze szkolnej i zawodowej. Dlatego też dokładnie opisują już wczesne symptomy nieprawidłowości rozwojowych, podając konkretne zasady ich usprawniania.
Ze względu na tematykę podjętą przez autorki książka zainteresuje nie tylko kadrę pedagogiczną i terapeutów, ale także rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, którzy często szukają odpowiedzi na pytanie, skąd u ich pociech wzięły się trudności w nauce. Dzięki niej będą w stanie lepiej zrozumieć stanie przede wszystkim problemy, z którymi mają do czynienia, ale też specyficzne potrzeby swoich potomków.
Ewa Małgorzata Skorek jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Jej specjalizacja to logopedia i pedagogika wczesnoszkolna. Napisała rozprawę doktorską o stosunkach koleżeńskich dzieci z zaburzeniami mowy w klasach I-III. Wykłada na Uniwersytecie Zielonogórskim.
W publikacji ukazano korelację pomiędzy szczegółowo opisanymi dysfunkcjami psychomotorycznymi a konkretnymi problemami w procesie kształcenia najmłodszych. Tekst pomaga również zrozumieć zarówno pedagogom, jak i rodzicom przyczyny problemów, z jakimi borykają się dzieci dotknięte nieprawidłowościami w sferze psychomotorycznej w szkole.
W książce "Terapia pedagogiczna. Zaburzenia psychoruchowe dzieci" czytelnik znajdzie szczegółowe wyjaśnienia najczęściej diagnozowanych częściowych zaburzeń, takich jak: dysleksja, dysgrafia czy dysortografia, ale także nieprawidłowości w artykulacji, lateralizacji, percepcji słuchowej i spostrzeżeniach wzrokowych. Jednym z podjętych tematów jest także rola ruchu w prawidłowym rozwoju dziecka, jego znaczenie w procesie nauczania i terapii. Opisy pojęć dotyczących ogólnych zaburzeń rozwoju psychomotorycznego (zahamowanie, opóźnienie, nadpobudliwość) służą udowodnieniu, że ważne jest wczesne zaobserwowanie objawów, ich zdiagnozowanie i wprowadzenie odpowiedniej terapii. Autorki wyjaśniają, jak poważne konsekwencje w procesie kształcenia dzieci mogą mieć przytoczone rodzaje zaburzeń. Według nich tylko wczesne rozpoczęcie pracy kompensacyjno-wyrównawczej (już na etapie przedszkolnym) jest skutecznym sposobem na wspomaganie dziecka w jego karierze szkolnej i zawodowej. Dlatego też dokładnie opisują już wczesne symptomy nieprawidłowości rozwojowych, podając konkretne zasady ich usprawniania.
Ze względu na tematykę podjętą przez autorki książka zainteresuje nie tylko kadrę pedagogiczną i terapeutów, ale także rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, którzy często szukają odpowiedzi na pytanie, skąd u ich pociech wzięły się trudności w nauce. Dzięki niej będą w stanie lepiej zrozumieć stanie przede wszystkim problemy, z którymi mają do czynienia, ale też specyficzne potrzeby swoich potomków.
Ewa Małgorzata Skorek jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Jej specjalizacja to logopedia i pedagogika wczesnoszkolna. Napisała rozprawę doktorską o stosunkach koleżeńskich dzieci z zaburzeniami mowy w klasach I-III. Wykłada na Uniwersytecie Zielonogórskim.