Uważasz, że nawyki w pewien sposób zawładnęły Tobą i całym Twoim poukładanym życiem? Praktyczna pozycja "Siła nawyku" Charlesa Duhigga powinna dać Ci wiele do myślenia.
Choć Charles Duhigg w swojej publikacji "Siła nawyku" opowiada o tym, w jaki sposób nawyki rządzą naszym życiem oraz co zrobić, by poradzić sobie z niewłaściwymi nawykami i przekuwać je w dobre, prowadzące nas wprost do sukcesu, to nie jest to typowy poradnik. Zasadniczą cechą tej książki, odróżniającą ją od wielu innych pozycji tego typu, jest język, jakim operuje autor. Jego przemyślenia czyta się jak felieton, są one proste w odbiorze, a przykłady tak przejrzyste i obrazowe, że będą zrozumiałe dla każdego.
Książka zawiera uniwersalne i aktualne informacje, autor opiera się na wynikach badań przeprowadzonych w ostatnich latach. Sięga po opinie specjalistów z różnych dziedzin, tak by informacje były pełne. Dodatkowo tekst wzbogacony jest prostymi grafikami ilustrującymi omawiane przez autora kwestie.
Autor omawia problematykę nawyku kolejno na przykładzie jednostki, organizacji, a w końcu całych społeczności. Stopniowo zagłębiając się w tą tematykę, płynnie przechodzi od analizy najprostszych mechanizmów działających w umyśle przeciętnego człowieka, aż do bardziej skomplikowanych schematów rządzących całymi społeczeństwami. Autor tłumaczy nam, dlaczego nawyk niejednokrotnie działa, zanim zdążymy go sobie uświadomić, wskazuje też, w jaki sposób wykorzystać jego siłę, by odnieść sukces.
Na pytanie, dlaczego jedni odnoszą sukces a inni nie, Duhigg odpowiada, że wszystko jest kwestią nawyków. Zmieniając swoje nawyki możemy pokonać swoje słabości i wyjść na prostą. Jednakże świadome korzystanie z mechanizmów nawyków ma także zastosowanie chociażby w biznesie czy sporcie. Badania nad działaniem tego mechanizmu pozwalają specjalistom od reklamy dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców, a kierującym przedsiębiorstwami w ich reorganizacji czy usprawnianiu działania.
Duhigg podaje wiele przykładów świadczących o umiejętnym korzystaniu z tych mechanizmów, takich jak popularyzacja pasty do zębów "Pepsodent" w Stanach Zjednoczonych lat 40-tych minionego stulecia, gdzie zęby mył zaledwie, co szósty obywatel, uzyskanie wiodącej pozycji wśród kawiarni przez firmę "Starbucks", czy przekonanie osób dbających o porządek w mieszkaniach do używania odświeżaczy powietrza.
Charles Duhigg jest urodzonym w 1974 roku, wielokrotnie nagradzanym dziennikarzem śledczym "New York Timesa". Ma na swoim koncie dwie książki: "Mądrzej, szybciej, lepiej. Sekret efektywności" oraz "Siła nawyku. Dlaczego robimy to, co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie".