Dlaczego popularny niegdyś środek transportu, pomimo czasów dobrobytu, ciągle traci pasażerów? Jaki mechanizm stoi za złą reputacją kolei i niechęcią do podróży pociągami w Polsce? Z odpowiedzią na te i inne pytania przychodzi Karol Trammer wraz ze swoją rewelacyjną książką "Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej".
Historia polskiej kolei jest przewrotna i przez wielu z nas niezrozumiała. Świat zmierza w kierunku ograniczenia emisji dwutlenku węgla i lepszych możliwości komunikacyjnych. Kolej wydaje się więc najbardziej adekwatnym środkiem transportu. W Polsce jednak od wielu lat sprawa wygląda inaczej. Mimo wielu inwestycji w infrastrukturę i odpowiednie urządzenia polskie pociągi nie odnoszą wcale spektakularnych sukcesów, a wręcz przeciwnie - nagminnie się spóźniają i ulegają, niekiedy tragicznym w skutkach, wypadkom. Trammer analizuje, co przyczyniło się do takiego stanu rzeczy, i rozkłada historię na czynniki pierwsze. Przygląda się uważnie działaniom polityków, prezesów oraz dyrektorów spółek kolejowych, odpowiadając przy tym na pytanie, dlaczego infrastruktura kolejowa uznana została za nierentowną. Likwidacja polskiej kolei prowadzona była przez lata, ale czy na którymś etapie dałoby się jej uniknąć?
Książka wydana w 2019 roku przez Wydawnictwo Krytyki Politycznej jest rzetelną i wnikliwą pracą, której przeczytanie dostarcza wielu ciekawych, często nieznanych czytelnikowi informacji na temat historii polskiej kolei.
Historia polskiej kolei jest przewrotna i przez wielu z nas niezrozumiała. Świat zmierza w kierunku ograniczenia emisji dwutlenku węgla i lepszych możliwości komunikacyjnych. Kolej wydaje się więc najbardziej adekwatnym środkiem transportu. W Polsce jednak od wielu lat sprawa wygląda inaczej. Mimo wielu inwestycji w infrastrukturę i odpowiednie urządzenia polskie pociągi nie odnoszą wcale spektakularnych sukcesów, a wręcz przeciwnie - nagminnie się spóźniają i ulegają, niekiedy tragicznym w skutkach, wypadkom. Trammer analizuje, co przyczyniło się do takiego stanu rzeczy, i rozkłada historię na czynniki pierwsze. Przygląda się uważnie działaniom polityków, prezesów oraz dyrektorów spółek kolejowych, odpowiadając przy tym na pytanie, dlaczego infrastruktura kolejowa uznana została za nierentowną. Likwidacja polskiej kolei prowadzona była przez lata, ale czy na którymś etapie dałoby się jej uniknąć?
Książka wydana w 2019 roku przez Wydawnictwo Krytyki Politycznej jest rzetelną i wnikliwą pracą, której przeczytanie dostarcza wielu ciekawych, często nieznanych czytelnikowi informacji na temat historii polskiej kolei.