- Autorzy: Beata Surmacz, Jan Maleska, Zbigniew Smutek
- MEN: 488/2/2013/2016
- Wydawnictwo Operon
- Seria Odkrywamy na nowo
- Rok wydania: 2016
- Oprawa: Miękka
- Ilość stron: 328
- Stan: nowy, pełnowartościowy produkt
- Model: 9788378792642
- Język: polski
- Podtytuł: Szkoła ponadgimnazjalna
- ISBN: 9788378792642
Druga część podręcznika zawiera zagadnienia dotyczące ustroju Rzeczypospolitej Polskiej, prawa oraz stosunków międzynarodowych uwzględnione w podstawie programowej kształcenia w zakresie rozszerzonym na IV etapie edukacyjnym.
Układ treści jest przejrzysty: kluczowe pojęcia zostały wytłuszczone a trudniejsze terminy wyjaśniono na marginesach. Zamieszczone na końcu rozdziałów podsumowania ułatwiają zapamiętanie i utrwalanie wiedzy, a także wskazują nauczycielowi i uczniowi poziom osiągnięć koniecznych. Część znajdujących się na końcu każdego rozdziału poleceń, podane adresy stron internetowych oraz wybrane propozycje z literatury zachęcają uczniów do samodzielnego wyszukiwania, opracowywania oraz krytycznej analizy informacji dotyczących życia publicznego i innych problemów zawartych w podstawie programowej. Pytania i polecenia mogą być również wykorzystane na lekcji jako rekapitulacja pierwotna i wtórna lub też jako forma pracy domowej. Bogata grafika, dodatkowe informacje oraz ciekawostki mają za zadanie zainteresować uczniów przedmiotem. Podręcznik uwzględnia wymagania egzaminu maturalnego z wiedzy o społeczeństwie. Zróżnicowany wybór materiałów źródłowych ma za zadanie doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem i krytycznej analizy zawartych w nich informacji i opinii. Część poleceń dotyczy kształtowania umiejętności prezentacji i uzasadniania własnych opinii. Na końcu każdego działu zostały zamieszczone pytania powtórzeniowe przygotowujące do egzaminu maturalnego. Uwzględniono w nich najczęściej powtarzające się w arkuszach egzaminacyjnych typy zadań i poleceń. W podręczniku po każdym rozdziale znajdują się propozycje projektów edukacyjnych, których opracowanie i realizacja ma za zadanie doskonalenie umiejętności planowania i współdziałania. Część propozycji projektów, o charakterze interdyscyplinarnym, zachęca do współpracy z nauczycielami innych przedmiotów w ramach integracji międzyprzedmiotowej, a także ze środowiskiem lokalnym.