Opracowanie składa się z dwóch powiązanych ze sobą merytorycznie studiów o charakterze przeglądowym:
Studium I: Badania nad mową dziecka. Przegląd kierunków i teorii badań nad mową dziecka przedstawia stan, historię oraz główne kierunki badań na tle kierunków głównie lingwistycznych,
Studium II: Zagadnienie normy rozwojowej werbalnej. Problemy periodyzacji rozwoju mowy stanowi przegląd polskich badań nad mową dziecka. Znajdują się w nim m.in. przykładowo zinterpretowane przez autora opracowania wyników badań nad wybranymi aspektami akwizycji systemu językowego dzieci polskich przedstawionych w wybranych pracach wybitnych polskich autorów oraz propozycja autorska nowej periodyzacji rozwoju mowy dziecka. W przeglądzie tym Autor starał się oddać główne kierunki i tendencje rozwojowe badań nad mową dziecka.
Studium I: Badania nad mową dziecka. Przegląd kierunków i teorii badań nad mową dziecka przedstawia stan, historię oraz główne kierunki badań na tle kierunków głównie lingwistycznych,
Studium II: Zagadnienie normy rozwojowej werbalnej. Problemy periodyzacji rozwoju mowy stanowi przegląd polskich badań nad mową dziecka. Znajdują się w nim m.in. przykładowo zinterpretowane przez autora opracowania wyników badań nad wybranymi aspektami akwizycji systemu językowego dzieci polskich przedstawionych w wybranych pracach wybitnych polskich autorów oraz propozycja autorska nowej periodyzacji rozwoju mowy dziecka. W przeglądzie tym Autor starał się oddać główne kierunki i tendencje rozwojowe badań nad mową dziecka.