Czym jest tajemnicza loteria, bez której nie może obyć się małe miasteczko? Dlaczego nikt nie chce jej wygrać? Po co dzieci zbierają na nią kamienie? Przed Wami jedno z najważniejszych dzieł literatury amerykańskiej, wydane w formie powieści graficznej!
Niewielkie miasteczko w Stanach Zjednoczonych. Swoje idylliczne życie wiedzie w nim spokojna społeczność. Złożona jest raptem z 300 osób, więc każdy się w niej dobrze zna. Największym wydarzeniem w roku jest tajemnicza loteria, na którą zbierają się wszyscy mieszkańcy. Reprezentant każdej z rodzin wrzuca kartkę do skrzyneczki, która pamięta jeszcze początki miasta. To rytuał, którego nie można opuścić. W tym wypadku nikt nie chce jednak, by to jego wylosowano...
Oryginalna "Loteria" była opowiadaniem, które ukazało się w 1948 roku na łamach tygodnika "The New Yorker". Piętnuje ona ślepe podążanie za tradycją, konformizm oraz wykorzystywanie strachu do utrzymania kontroli. Historia napisana została przez Shirley Jackson – autorkę kultowych tytułów pokroju "Nawiedzonego domu na wzgórzu", "Zawsze mieszkałyśmy w zamku" oraz "Poskramiania demonów". Jej twórczość inspirowała pisarzy, takich jak Stephen King czy Neil Gaiman.
Obecnie "Loteria" uznawana jest za jedną z najważniejszych pozycji w literaturze amerykańskiej. Jej początek nie był jednak łatwy i spotkał się z krytyką czytelników. Wielu z nich zdecydowało się nawet na anulowanie prenumeraty tygodnika. Warto samemu się przekonać, co tak bardzo podzieliło opinie ludzi.
O autorze
W tym wypadku mamy do czynienia z nietypowym wydaniem "Loterii" w formie pełnej detali powieści graficznej. Za jej przygotowanie odpowiedzialny jest znany ilustrator Miles Hyman, prywatnie wnuk Shirley Jackson. Podszedł ON do tego arcydzieła z odpowiednią czcią, a przy tym pokusił się o nadanie mu nowych elementów, które odświeżyły przeszło 70-letnią historię. Jego "Loteria" jest czymś więcej niż komiksową adaptacją, to forma sztuki nieurągająca oryginałowi. Plansze Hymana nadały opowiadaniu przerażającą obrazowość i dały pretekst do ponownego zapoznania się z historią.