"Badania jako Podstawa Projektowania User Experience" to pierwsza polska książka poświęcona roli badań z użytkownikami w projektowaniu interfejsów i produktów interaktywnych.
Dobry interfejs to interfejs intuicyjny. Korzystanie z niego nie wymaga od użytkownika nadmiernego wysiłku. Użytkownik ma przed sobą jakiś cel i, korzystając z dobrego interfejsu, po prostu go realizuje. Nie traci czasu na poznawanie skomplikowanych reguł działania systemu. Wszystkie ważne funkcje są pod ręką lub umieszczone zostały w oczywistych miejscach. Ale jedynie użytkownik w kontakcie z interfejsem może polegać tylko i wyłącznie na intuicji. Projektant własne założenia i wyobrażenia musi skonfrontować z twardą rzeczywistością. Do tego właśnie sprowadza się istota badań z użytkownikami w tworzeniu produktów interaktywnych.
"Badania jako Podstawa Projektowania User Experience" to książka wyjątkowa. Nie tylko dlatego, że jest pierwszą tego typu publikacją na polskim rynku wydawniczym, lecz przede wszystkim ze względu na możliwość praktycznego wykorzystania opisanych w niej metod. Książka dobitnie pokazuje, jak mocny jest związek badań z projektowaniem i biznesem. Dopiero na podstawie ich wyników można tworzyć intuicyjne i satysfakcjonujące użytkowników produkty.
Pisząc tę książkę Barbara Rogoś-Turek oraz Iga Mościchowska bazowały na swoim wieloletnim doświadczeniu w branży startupów, systemów interaktywnych i (ogólnie rzecz biorąc) IT. Udało im się stworzyć kompendium praktycznej wiedzy, które przyda się zarówno menadżerom, jak i badaczom UX i projektantom. Tym pierwszym pozwoli łatwiej orientować się w tematyce badań z użytkownikami. Będą mogli dzięki temu weryfikować rzetelność procedur badawczych, określać ramy czasowe badań i potrzebne środki oraz interpretować uzyskane wyniki. Dla badaczy książka będzie przydatnym źródłem wiedzy o konkretnych metodach, a projektantom da odpowiednie argumenty przemawiające za tym, aby tworzyć produkty w oparciu o rzetelną wiedzę o użytkownikach.
Znajdziecie tu podpowiedzi, w jaki sposób wdrożyć badania z użytkownikami w ramy działania Waszej firmy lub zespołu. Poznacie też konkretne metody badawcze. Autorki opisały tutaj trzynaście metod. Charakteryzując każdą z nich, zastosowały następujący podział treści:
* "Pigułka" (krótki opis najważniejszych cech metody i jej elementów składowych);
* "Plusy i minusy (ułatwią Wam wybranie metody adekwatnej do konkretnego zadania);
* "Dobre praktyki" (wskazówki, jak usprawnić badanie i jakich błędów unikać);
* "Ciekawostki" (to polemiki i wariacje poszczególnych metod, które zainteresują doświadczonych badaczy);
* "Przykład" (konkretny przykład zastosowania danej metody).
Dobry interfejs to interfejs intuicyjny. Korzystanie z niego nie wymaga od użytkownika nadmiernego wysiłku. Użytkownik ma przed sobą jakiś cel i, korzystając z dobrego interfejsu, po prostu go realizuje. Nie traci czasu na poznawanie skomplikowanych reguł działania systemu. Wszystkie ważne funkcje są pod ręką lub umieszczone zostały w oczywistych miejscach. Ale jedynie użytkownik w kontakcie z interfejsem może polegać tylko i wyłącznie na intuicji. Projektant własne założenia i wyobrażenia musi skonfrontować z twardą rzeczywistością. Do tego właśnie sprowadza się istota badań z użytkownikami w tworzeniu produktów interaktywnych.
"Badania jako Podstawa Projektowania User Experience" to książka wyjątkowa. Nie tylko dlatego, że jest pierwszą tego typu publikacją na polskim rynku wydawniczym, lecz przede wszystkim ze względu na możliwość praktycznego wykorzystania opisanych w niej metod. Książka dobitnie pokazuje, jak mocny jest związek badań z projektowaniem i biznesem. Dopiero na podstawie ich wyników można tworzyć intuicyjne i satysfakcjonujące użytkowników produkty.
Pisząc tę książkę Barbara Rogoś-Turek oraz Iga Mościchowska bazowały na swoim wieloletnim doświadczeniu w branży startupów, systemów interaktywnych i (ogólnie rzecz biorąc) IT. Udało im się stworzyć kompendium praktycznej wiedzy, które przyda się zarówno menadżerom, jak i badaczom UX i projektantom. Tym pierwszym pozwoli łatwiej orientować się w tematyce badań z użytkownikami. Będą mogli dzięki temu weryfikować rzetelność procedur badawczych, określać ramy czasowe badań i potrzebne środki oraz interpretować uzyskane wyniki. Dla badaczy książka będzie przydatnym źródłem wiedzy o konkretnych metodach, a projektantom da odpowiednie argumenty przemawiające za tym, aby tworzyć produkty w oparciu o rzetelną wiedzę o użytkownikach.
Znajdziecie tu podpowiedzi, w jaki sposób wdrożyć badania z użytkownikami w ramy działania Waszej firmy lub zespołu. Poznacie też konkretne metody badawcze. Autorki opisały tutaj trzynaście metod. Charakteryzując każdą z nich, zastosowały następujący podział treści:
* "Pigułka" (krótki opis najważniejszych cech metody i jej elementów składowych);
* "Plusy i minusy (ułatwią Wam wybranie metody adekwatnej do konkretnego zadania);
* "Dobre praktyki" (wskazówki, jak usprawnić badanie i jakich błędów unikać);
* "Ciekawostki" (to polemiki i wariacje poszczególnych metod, które zainteresują doświadczonych badaczy);
* "Przykład" (konkretny przykład zastosowania danej metody).