Dzieci z niepełnosprawnościami intelektualnymi wymagają nieustannego stymulowania ich rozwoju oraz systematycznej oceny rezultatów ich pracy. Wsparciem w tym zakresie będzie książka "Arkusze monitoringu i karty pracy do diagnozy rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Część 2" opracowana przez Alicję Tanajewską i Renatę Naprawę.
Publikacja obejmuje zestaw materiałów pomocnych podczas diagnozowania poziomu intelektualnego podopiecznego o średnim lub znacznym upośledzeniu umysłowym. Dzięki nim pedagog zorientuje się, w jakim stopniu dziecko przyswoiło przekazywaną wiedzę i czy wykształciło sprawności pozwalające na samodzielne spożywanie posiłków, utrzymanie higieny ciała oraz porozumiewanie się z otoczeniem - zarówno językowe, jak i pozawerbalne. W oparciu o treści zawarte w arkuszach i kartach pracy opiekun osoby niepełnosprawnej określi też jej sprawność ruchową oraz zdolność do opanowania podstawowych umiejętności związanych z czytaniem, pisaniem lub liczeniem.
O autorce
Alicja Tanajewska jest dyplomowanym nauczycielem nauczania początkowego oraz specjalistą w dziedzinie oligofrenopedagogiki. Prowadzi liczne szkolenia oraz warsztaty dla pedagogów. Swoimi doświadczeniami, które nabyła podczas pracy zawodowej, dzieli się, publikując książki poświęcone edukacji dzieci i młodzieży, w tym osobom obarczonym niepełnosprawnością intelektualną. Wiele z nich powstało we współpracy z inną specjalistką z zakresu terapii najmłodszych - Renatą Naprawą.