badania jakościowe w pedagogice

Pasuje wiele pozycji - badania jakościowe w pedagogice - spośród kilkudziesięciu tysięcy książek w niskich cenach, w taniej księgarni internetowej Tania Ksiazka.pl


Badania jakościowe w pedagogice - Urbaniak-Zając Danuta, Kos Ewa

Badania jakościowe w pedagogice - Urbaniak-Zając Danuta, Kos Ewa

Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka Książka poświęcona jest badaniom jakościowym w pedagogice, przedstawia ich miejsce w tradycyjnym modelu empirycznych badań pedagogicznych. Szczegółowo opisuje dwie metody: wywiad narracyjny i obiektywną hermeneutykę, prezentuje ich założenia, zasady interpretacji materiału empirycznego, na przykładach wyjaśnia ich praktyczne zastosowanie. Intencją autorek jest nie tylko przedstawienie wymienionych metod badawczych, ale także zwrócenie uwagi na organizację procesu badawczego i interpretacji zgromadzonych danych, teoretyczne uwarunkowania i konsekwencje decyzji badacza co do wyboru paradygmatów badawczych. Praca jest oryginalnym polskim opracowaniem problematyki empirycznych badań jakościowych w pedagogice. Większość książek na ten temat, które pojawiły się na polskim rynku w ostatnich latach, to tłumaczenia. Książka autorstwa polskich badaczek może wypełnić pewną lukę w metodologii nauk społecznych i humanistycznych w Polsce. Danuta Urbaniak-Zając, dr hab., dziekan Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, kierownik Zakładu Metod Badań Jakościowych. Inicjator licznych projektów badawczych i edukacyjnych. Ewa Kos, asystent kierownika projektu „Przyjazna i bezpieczna szkoła. Praktyczne przygotowanie szkół do realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych” realizowanego przy Katedrze Badań Edukacyjnych.   »»» szczegółowo »»»



Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice - Guziuk-Tkacz Marta

Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice - Guziuk-Tkacz Marta

Praca jest podręcznikiem akademickim przeznaczonym dla studentów nauk o wychowaniu, a przede wszystkim pedagogów i psychologów. Jak pisze autorka we wstępie, kieruje ją również do praktyków, a więc pedagogów szkolnych, nauczycieli różnych przedmiotów, terapeutów oraz pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych. Rozpoczynając od szerokiego omówienia diagnozy, autorka przechodzi do jej praktycznego zastosowania w pedagogice i psychologii. Omawia metody i techniki diagnostyczne, wraz z propozycją narzędzi badawczych takich, jak kwestionariusze, arkusze i dzienniki obserwacji. Całość kończy zaprezentowanie konkretnych wzorów tych narzędzi. Na podkreślenie zasługuje również fakt szczegółowych ilustracji graficznych prezentowanych treści. Jak pisze w recenzji profesor Tadeusz Pilch, w podręczniku tym są „zawarte wszelkie informacje na każdy możliwy temat i w każdy zakresie związane ze sztuką prowadzenia badań”.   »»» szczegółowo »»»



Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice - Brzeziński Jerzy

Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice - Brzeziński Jerzy

Psychologia i pedagogika są naukami empirycznymi, a to oznacza, że jedyną drogą wprowadzenia do nich nowych twierdzeń i teorii jest konfrontacja z danymi empirycznymi. Powtarzalność badań stanowi istotną cechę poznania naukowego. Metoda eksperymentu jest taką metodą, która pozwala na powtarzalność badania, czyniąc je intersubiektywnie komunikowalnym oraz intersubiektywnie kontrolowalnym i dostarcza wiedzy o najwyższym stopniu pewności. Podręcznik wprowadza Czytelnika – studenta psychologii, pedagogiki i dyscyplin pokrewnych (np. socjologii) – w podstawy eksperymentu zarówno laboratoryjnego, jak i terenowego, opartego na porównaniach dwugrupowych i na porównaniach wielogrupowych (odwołującego się do statystycznego modelu analizy wariancji). Obejmuje on pewne „minimum” metodologiczne, którego opanowanie przez Czytelnika umożliwia poprawne zaplanowanie i przeprowadzenie badań eksperymentalnych. Autor włożył wiele wysiłku, aby te skomplikowane zagadnienia wyłożyć w sposób systematyczny i przystępny dla osób z podstawowym przygotowaniem statystycznym.   »»» szczegółowo »»»



Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice - Brzeziński Jerzy

Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice - Brzeziński Jerzy

- osobliwości eksperymentu w badaniach psychologicznych i pedagogicznych - uwagi wprowadzające- eksperyment - podstawowe pojęcia i założenia- odmiana jedno - jednozmiennowa - podstawowe plany eksperymentalne oparte na porównaniach dwugrupowych- plany czynnikowe w grupach kompletnie zrandomizowanych- plany czynnikowe z powtarzaniem pomiarów zmiennej zależnej- jak zapewnić wysoką trafność planu eksperymentalnego?- dlaczego należy zwracać uwagę na pretest zmiennej zależnej?   »»» szczegółowo »»»



Badania jakościowe t.1

Badania jakościowe t.1

Tom 1 skupia się na głównych teoriach w ramach badań jakościowych, prezentując również podstawowe problemy, jakie może napotkać badacz w trakcie projektowania, a następnie realizacji badań. Dokładnie omówiono w nim takie podejścia, jak antropologia wizualna, badania w działaniu, etnografia czy teoria ugruntowana.   »»» szczegółowo »»»



Badania jakościowe t.2

Badania jakościowe t.2

Tom 2 przybliża metody i narzędzia niezbędne w trakcie prowadzenia wywiadów indywidualnych, grup fokusowych, badań etnograficznych czy analizy dyskursu i dokumentów.   »»» szczegółowo »»»



Jakościowe badania pedagogiczne - Kubinowski Dariusz

Jakościowe badania pedagogiczne - Kubinowski Dariusz

Książka Dariusza Kubinowskiego wpisuje się w nowy krajobraz metodologiczny i paradygmatyczny współczesnych nauk społecznych. Praca posiada jasną i zwartą konstrukcję (od ogółu do szczegółu). Jest napisana z pełną świadomością założeń strukturalnych wywodu. Autor w sposób niezwykle drobiazgowy (w sensie pozytywnym) przedstawia "chyba" wszystkie metody badań jakościowych, jakie można odnotować w literaturze, a nawet jakie można sobie wyobrazić. Jest to praca o metodologii jakościowej i jakościowych metodach badań w pedagogice i generalnie w "naukach o wychowaniu", choć może być znakomitą lekturą także dla socjologów, psychologów, antropologów itp. Jest to książka pomyślana jako podręcznik. Jednak jest ona czymś więcej niż podręcznikiem. Z recenzji prof. zw. dr hab. Krzysztofa T. Koneckiego   »»» szczegółowo »»»



Badania jakościowe metody i zastosowania - Kaczmarek Mirosława, Olejnik Iwona, Springer Agnieszka

Badania jakościowe metody i zastosowania - Kaczmarek Mirosława, Olejnik Iwona, Springer Agnieszka

Od kilkunastu lat zaobserwować można rosnące znaczenie badań marketingowych w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Świadczą o tym postawy menedżerów, którzy coraz częściej podejmowane decyzje uzależniają od informacji uzyskanej z badań. Niezbędna staje się w szczególności aktualna, wiarygodna i szybko dostępna wiedza o zachowaniach konsumentów, a także o działaniach konkurentów. Systematycznie rośnie zatem rola "dobrej" informacji pochodzącej z badań marketingowych - zarówno ilościowych, jak i jakościowych. Co więcej, wartość takiej informacji doceniana jest nie tylko przez duże korporacje międzynarodowe i agendy rządowe, ale również przez małe i średnie przedsiębiorstwa, o lokalnym zasięgu działania. Równocześnie dostrzegany jest coraz większy dysonans pomiędzy tym, co klienci oficjalnie deklarują a tym, jakie podejmują działania. Zastosowanie metodologii badań jakościowych, której celem jest dotarcie do "wnętrza" konsumenta, rozpoznanie jego emocji, ukrytych motywów i potrzeb, staje się więc niezbędne w identyfikacji rzeczywistych zachowań rynkowych. Metody jakościowe umożliwiają "wyjście" poza deklaracje konsumenta, rozpoznanie jego nieświadomych schematów postępowania oraz zrozumienie przyczyn irracjonalnych decyzji.   »»» szczegółowo »»»



Człowiek w pedagogice pracy

Człowiek w pedagogice pracy

Książka składa się z sześciu tematycznych rozdziałów poświęconych zagadnieniu człowieka w pedagogice pracy. To książka naukowa o dużym ładunku innowacyjnych i oryginalnych treści. W rękach mądrego wykładowcy może znakomicie pełnić rolę ciekawej i inspirującej pozycji uzupełniającej podręcznik dla studentów z pedagogiki pracy. Z recenzji prof. zw. dr. hab. Kazimierza Denka: Publikacja pod redakcją naukową Pani dr hab. Barbary Baraniak, profesora Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (...) zaliczanej do wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie, uważanej za niekwestionowaną znawczynię szeroko rozumianej pedagogiki pracy i związanej z nią edukacji, jest poświęcona człowiekowi jako najważniejszej kategorii poznawczej i badawczej wspomnianej subdyscypliny nauk o edukacji. To książka naukowa o dużym ładunku innowacyjnych i oryginalnych treści. W rękach mądrego wykładowcy może znakomicie pełnić rolę ciekawej i inspirującej pozycji uzupełniającej podręcznik dla studentów z pedagogiki pracy. Przemawia za tym wysoki poziom merytoryczny publikacji. Dotyczy to zarówno solidności metodologicznej, erudycji w zakresie omawianych kwestii, jak też inteligentnej analizy zebranych danych. Książka zawiera liczne próby skłaniające do rozważań pojęcia człowieczeństwa. W jego naturę wpisuje się tęsknota za pokojem, harmonią, a przede wszystkim aksjologicznym ładem.   »»» szczegółowo »»»



Chrześcijańskie inspiracje w pedagogice

Chrześcijańskie inspiracje w pedagogice

Zróżnicowanie tematyczne tekstów niniejszej książki nie jest duże, dotyczy bowiem tylko jej bezpośredniej warstwy. W swej głębi i istocie artykuły należą do obszaru myśli pedagogicznej, o której można powiedzieć, że łączy dwie wielkie tradycje - realizmu i chrześcijaństwa. Chrześcijaństwo, jako niejednorodna wizja człowieka i świata, przejawia się tutaj w kulturze katolickiej (nieobecna jest tradycja bizantyjsko-prawosławna i protestancka). Autorzy podejmują jej wybrane wątki i dokonują ich oglądu, własnej interpretacji, prób oceny - czynią to z perspektywy młodego, współczesnego pedagoga usiłującego znaleźć uzasadnienie dla - najczęściej własnej - misji wychowania człowieka. Ze Wstępu   »»» szczegółowo »»»



Oblicza miłości w pedagogice

Oblicza miłości w pedagogice

Czym jest miłość? Jakie powinna mieć cechy? Czy stanowi ona ponadczasowe wartości w życiu jednostki ludzkiej? Jakimi cechami winna charakteryzować się miłość rodzicielska? Czy nauczyciele nauczają i wychowują młodego człowieka w miłości i do miłości? Czy i jakie działania w zakresie poszukiwania bliskiej osoby podejmują osoby żyjące w pojedynkę? W jaki sposób obecny system edukacji lansuje wartość miłości? Czy rzeczywiście miłość fizyczna zawsze jest piękna? Czy działalność wolontarystyczna może być wyrazem miłości do człowieka niepełnosprawnego? Na takie i inne pytania próbują znaleźć odpowiedzi pedagodzy i psycholodzy – autorzy niniejszego opracowania – w swoich rozprawach teoretycznych i artykułach empirycznych.   »»» szczegółowo »»»



Klucz do zrozumienia nabywcy - Nikodemsk-Wołowik Anna Maria

Klucz do zrozumienia nabywcy - Nikodemsk-Wołowik Anna Maria

dr Anna Maria Nikodemska-Wołowik adiunkt w Zakładzie Marketingu Na co dzień łącząca pracę na Uczelni z praktyką rynkową; uczestniczka wielu stypendiów i staży zagranicznych (2003 - IFDP w IESE Business School, University of Navarra, Barcelona, 2002-HTW Dresden, 1997-Copenhagen Business School, 1995- University of Wales, Cardiff, 1992- University of Strathclyde, Glasgow, 1991-University of Economic Sciences i Indiana University School of Business, Budapeszt), autorka licznych publikacji prasowych i konferencyjnych oraz cenionych podręczników (najważniejsze książki: "Jakościowe badania marketingowe", PWE, Warszawa 1999, "Zasady skutecznej prezentacji w biznesie", Wyd.UG, Sopot 2000, "Marketing. Studia przypadków", Wydawnictwo UG, Sopot 2002 /redaktor i współautor/, "Nie tylko LOGOtyp. Wyróżnienie i przynależność w biznesie", Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz - Gdańsk 2004); członek prestiżowej organizacji IESE Business School Alumni Association; Doświadczenia praktyczne: aktualnie współpracuje z Grupą A5 oraz KiM Atelier jako specjalista ds. badań marketingowych; współpracowała m.in. z Polskim Towarzystwem Ekonomicznym i Gdańską Fundacją Kształcenia Menedżerów, z wydawnictwem VIPress Poland Ltd, IUM Eurotest i Pracownią Badań Społecznych w Sopocie, odbyła praktykę zawodową w Sparkasse Kiel, RFN   »»» szczegółowo »»»



Metody badań w pedagogice - Kruger Heinz-Hermann

Metody badań w pedagogice - Kruger Heinz-Hermann

Kompendium wiedzy dla studentów nauk o wychowaniu: koncepcje teoretyczne, metody badań, klasyfikacje prądów i kierunków pedagogiki.   »»» szczegółowo »»»



Metody aktywizujące w pedagogice grup - Wójcik Elżbieta

Metody aktywizujące w pedagogice grup - Wójcik Elżbieta

Większość więzi międzyludzkich nie powstaje samoistnie, lecz jest zależna od naszego zaangażowania i porozumienia. Nie zawsze udaje się nam wyrazić siebie tak, jak pragniemy. Różnice w poglądach, nieporozumienia i konflikty są przyczyną wielu trudności i kryzysów w kontaktach międzyludzkich. Głównym celem zaproponowanego zestawu ćwiczeń, testów i gier interakcyjnych jest ukazanie uczestnikom zajęć wyboru dróg postępowania, z wykorzystaniem metod aktywizujących. Autorka skłania ich do własnej twórczości, refleksji i medytacji, by pomóc w rozwoju osobowym i wzmocnieniu więzi międzyludzkich. Adresatami książki są wychowawcy, pedagodzy, nauczyciele zajęć prorodzinnych oraz animatorzy kręgów małżeńskich i zajęć warsztatowych z narzeczonymi.   »»» szczegółowo »»»



Podstawy metodologii badań w pedagogice

Podstawy metodologii badań w pedagogice

Podstawy metodologii badań w pedagogice to podręcznik nie tylko uzupełniający dotychczasowe publikacje z zakresu metodologii badań pedagogicznych, lecz przede wszystkim wzbogacający ofertę poznawczą z tej dziedziny. Autorzy poszczególnych rozdziałów to cenieni znawcy przedmiotu z kilkunastu uczelni wyższych w Polsce. Książka jest skierowana do studentów pedagogiki, do pracowników naukowych instytutów, wydziałów i uczelni pedagogicznych (oraz prowadzących studia pedagogiczne), a także do osób zawodowo związanych z praktyką pedagogiczną, które pragną podejmować własne próby badawcze w szkołach, placówkach wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, oświatowych i społecznych.   »»» szczegółowo »»»



Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice - Ferguson George A., Takane Yoshio

Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice - Ferguson George A., Takane Yoshio

Wprowadza w zagadnienia z zakresu statystyki opisowej i indukcyjnej, planowania eksperymentów, statystyki nieparametrycznej, testów psychologicznych i statystyki wielozmiennowej.   »»» szczegółowo »»»



Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu - Szkudlarek Tomasz

Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu - Szkudlarek Tomasz

O czym jest ta książka? O wiedzy, o władzy i o wolności; o podmiotowości i o tożsamości; o pedagogice i o kulturze amerykańskiego postmodernizmu; o polityce wreszcie. Rozpoczynam tę podroż od próby określenia kategoriipostmodernizmu. Jest to przedsięwzięcie niełatwe, zważywszy, iż jedną z cech postmodernistycznej teorii jest stała dyskusja nad tym, co to jest postmodernizm. Dalej podejmuję kwestię polityki – i nie jest to bynajmniej odstępstwo od pedagogicznego charakteru niniejszej pracy. W perspektywie postmodernizmu wszystko jest bowiem polityką. Co więcej: polityka jako całość jest pedagogią, jest procesem konstruowania ludzkich podmiotowości, tworzeniem naszych pożądań, tworzeniem wiedzy przenoszącej w rozproszonych relacjach społecznych mechanizmy kontroli. Następnie podejmowana jest kwestia reakcji na kulturę i politykę postmodernizmu – reakcje te są bowiem ważnym elementem współczesnych dyskusji oświatowych. Można to ująć tak, że świat jest post-nowoczesny: coś się w nim zmieniło, coś uległo zasadniczym przeobrażeniom; pole dyskusji edukacyjnych zaś może być w znacznym stopniu określone przez to, jak poszczególne pedagogie ustosunkowują się do tych zmian kulturowych i cywilizacyjnych. Jedne widzą w nich fundamentalne zagrożenie, inne – szansę wyzwolenia. Na tle zróżnicowania wokół oceny współczesnego przesilenia kulturowego możliwe staje się dopiero określenie specyfiki pedagogiki postmodernizmu jako tej, która w procesie dokonujących się zmian widzi więcej szans niż zagrożeń. W tym nurcie myślenia edukacyjnego szczególna rola przypada pedagogice krytycznej, która wprawdzie w stosunku do postmodernizmu zachowuje pewien – właśnie krytyczny – dystans, zarazem jednak stanowi pomost, dzięki któremu myśl społeczna postmodernizmu najmocniej osadziła się w problematyce pedagogicznej. W kolejnym rozdziale podejmowana jest kwestia wiedzy – czyli...   »»» szczegółowo »»»