- Wydawnictwo Edipresse Polska
- Seria Samoloty pasażerskie świata
- Oprawa: Miękka
- Rok wydania: 2018
- Ilość stron: 64
- Stan: nowy, pełnowartościowy produkt
- Model: 9788381175524
- Język: polski
- ISBN: 9788381175524
- EAN: 9788381175524
- Wymiary: 17.0x24.5x0.5 cm
Recenzje książki Samoloty pasażerskie świata T.3 Douglas DC-1... (1)
-
Recenzent WybitnyOcena: 4/5Dodana przez Krzysztof M. w dniu 2018-05-29Opinia użytkownika sklepuRecenzja dotyczy produktu typu: książka
0 z 3 osób uznało recenzję za przydatnąJest wiele określeń odnoszących się do wyjątkowości opisywanego obiektu lub zjawiska. Niestety w czasach dominacji marketingowego bełkotu ich znaczenie ulega błyskawicznej dewaluacji, jak chociażby kawalerki, która stała się „apartamentem”. Nie inaczej jest w lotnictwie, gdzie na przestrzenie nieco ponad stu lat możemy znaleźć setki, jeśli nie tysiące konstrukcji: niesamowitych, niezwykłych, przełomowych, niesamowitych, których rankingi stały się osnową dla niezliczonych książek i filmów. Jednym z takich, często nadużywanych pojęć jest LEGENDA. Niezależnie jednak, jak ortodoksyjnie podejdziemy do tego zagadnienia, jest kilka maszyn, które w pełni zasłużyły w historii lotnictwa na takie miano, a podważenie tej pozycji jest trudne o ile nie niemożliwe.
Do prawdziwych legend lotnictwa na pewno zalicza się popularna Dakota, samolot który przed drugą wojną światową zrewolucjonizował przewóz pasażerów, w czasie wojny służył jako koń roboczy na wszystkich jej frontach, a po jej zakończeniu stał się fundamentem na którym zbudowano powszechny transport lotniczy.
Z taką legendą przyszło się zmierzyć trzeciemu tomikowi serii Samoloty Pasażerskie Świata, Zadanie niełatwe, tym bardziej, że o Dakocie napisano setki książek i tysiące artykułów. W mojej opinii książeczka sprostała temu wyzwaniu.
Strona graficzna serii, do której zdążyłem się już przyzwyczaić, nadal na dobrym poziomie. Reprodukcje zdjęć historycznych wyraźne, dobrze opisane, nowe też bez poważniejszych zarzutów. Rozsądnie wyważona jest też proporcja zdjęć współczesnych do historycznych. Większym jednak wyzwaniem była narracja, która w tej serii powinna dotyczyć samolotów pasażerskich. Trudno jednak nie wspomnieć o wojskowej części życiorysu zapisanej wieloma wersjami modeli: C-47, 48, 50, 51, 52, 53, 68, 84, 117, L2DN czy Li-2 i udziałem w większości kampanii II wojny światowej i licznych późniejszych konfliktów zbrojnych. Tym bardziej, że to właśnie Dakoty z demobilu na wiele lat zdominowały rynek średnich, na tamte czasy, samolotów pasażerskich. I tu ponownie Autorowi udało się zachować stosowne proporcje.
Więcej na: [Adres usunięty]