Pojęcie „ślad", w różnych znaczeniach i kontekstach, pojawia się coraz częściej we współczesnej humanistyce, zwłaszcza w filozofii, historii i badaniach nad pamięcią. Niniejsza książka wpisuje się w te dziedziny badań, ale sytuuje zagadnienie śladowości nieco inaczej, a mianowicie w obszarze problematyki reprezentacji. Eksponuje też zagadnienia ontologiczne i epistemologiczne związane z pojęciem śladu, a przede wszystkim z zaznaczoną w tytule relacją śladu i obrazu. Ta zasadnicza relacja — ujęta zarówno w perspektywie historycznej, jak i w kontekście współczesnych dyskusji dotyczących reprezentacji, przedstawienia, mimetyczności — została pokazana w trzech podstawowych wariantach: obrazu bez śladu, obrazu przeciwstawionego śladowi oraz obrazu jako śladu. Książkę kończy apendyks, wskazujący na możliwości wykorzystania filozoficznego potencjału pojęcia „ślad" w estetyce i refleksji nad literaturą.
Z recenzji
Książka Andrzeja Zawadzkiego stanowi pierwszą, jak można zasadnie sądzić, monografię jednego z najbardziej fundamentalnych problemów w dziejach myśli Zachodu: obrazu i śladu. Głównym tematem rozprawy jest relacja pomiędzy śladem a obrazem (problematyką przedstawienia), przy czym w pozycji uprzywilejowanej sytuuje autor — zgodnie z duchem uprawianej przezeń ponowoczesnej humanistyki — ślad.
dr. hab. Michał Januszkiewicz, prof. UAM w Poznaniu
O autorze
Andrzej Zawadzki, pracownik Wydziału Polonistyki UJ, zajmuje się teorią literatury, komparatystyką literacką, myślą humanistyczną XX wieku. Autor książek Nowoczesna eseistyka filozoficzna w piśmiennictwie polskim l połowy XX wieku (2001) oraz Literatura a myśl słaba (2009).