Pozycja, która pomoże zrozumieć język niemiecki, a zarazem pozwoli dowiedzieć się, jak uczyć się skutecznie.
Doskonała dla wszystkich, którzy chcą lepiej poznać ten język.
"Metodyka nauczania języka niemieckiego. Podręcznik dla studentów germanistyki i początkujących nauczycieli" to jedna z nielicznych tego typu, wartościowych publikacji metodycznych dla germanistów. Adresowana jest przede wszystkim do studentów germanistyki, którzy pragną w przyszłości zostać nauczycielami. Może stanowić także nieodzowną pomoc dla początkujących nauczycieli, a nawet materiał do wykorzystania podczas szkoleń dla doskonalących się czynnych zawodowo nauczycieli z nieco większym stażem.
Podręcznik ten zawiera podstawowe informacje z zakresu glottodydaktyki, czyli nauki zajmującej się badaniem procesu nauczania i uczenia się języków obcych. Zebrano w nim wiele konkretnych przykładów do omówienia, jak również zadania praktyczne, polegające głównie na ocenie przykładów ćwiczeń z uczniem czy analizie sposobów postępowania nauczyciela. Autorka zachęca do aktywizacji uczniów w procesie dydaktycznym i doboru odpowiedniej strategii uczenia się. W prezentowanych komentarzach do zadań podkreśla, że ocena danego zadania czy sposobu postępowania nauczyciela zależna jest od tego, z jakimi uczniami pracuje i jakie przyświecają im cele. Zachęca do stosowania w nauczaniu stałych i powtarzalnych procesów, kształtowania systematyczności oraz właściwych nawyków.
Podręcznik podzielony jest na rozdziały, z których każdy zawiera podsumowanie oraz wykaz lektur uzupełniających. Realizacja wielu z prezentowanych w niniejszej publikacji zadań zaplanowana jest w grupach, co dodatkowo uatrakcyjnia proces uczenia się oraz pomaga nauczycielowi wypracować ciekawą koncepcję zajęć języka niemieckiego.
O podręczniku słowami językoznawców
Książka pani Zofii Chłopek jest wartościową publikacją metodyczną dla germanistów, bardzo potrzebną, gdyż publikacji tego typu brak - przygotowaną kompetentnie i szczegółowo (...). Podręcznik akademicki przedstawiony mi do zaopiniowania uważam za tekst wartościowy i bardzo praktycznie przydatny dla studentów germanistyki, którzy pragną zostać nauczycielami.
Prof. zw. dr hab. Hanna Komorowska
"Metodyka nauczania języka niemieckiego. Podręcznik dla studentów germanistyki i początkujących nauczycieli" to publikacja od lat oczekiwana i szczególnie ważna dla wszystkich zainteresowanych nowoczesnym kształceniem nauczycieli języka niemieckiego w naszym kraju. (...) Wszystkie zamieszczone w tomie zadania stanowią konkretne wyzwania poznawcze dla użytkowników publikacji. Nie są w żaden sposób banalne. Zachęcają czytelnika do solidnej refleksji na temat najbardziej istotnych aspektów współczesnego kształcenia językowego. Realizacja znacznej części z nich zaplanowana jest w grupach, co ułatwi wspólne negocjowanie i wypracowanie koncepcji zajęć języka niemieckiego.
Wszystkie zadania mogą być z powodzeniem wykorzystywane także w ramach seminariów i warsztatów doskonalących dla czynnych zawodowo (nie tylko) początkujących nauczycieli języka niemieckiego. Ich realizacja w kontekście różnych form doskonalenia przyczyni się do większego otwarcia na nowoczesne koncepcje glottodydaktyczne (głównie o podłożu psycho- i neurolingwistycznym).
"Metodyka nauczania języka niemieckiego" Zofii Chłopek to publikacja niezwykle wartościowa pod względem pedeutologicznym. W pełni rekomenduję jej wydanie w obecnym formacie koncepcyjnym. Jej ukazanie się powinno w pośredni sposób przyczynić się do unowocześnienia procesu kształcenia przyszłych germanistów w Polsce.
Dr hab. Przemysław E. Gębal